Fietsrondreis door Frankrijk

Ons reisverslag van de fietsreis door Frankrijk

Maandag 26 mei

Vanmorgen om 10 uur vertrokken vanuit Cave des Leavaults in Onlay. Shelly en Jaqueline zwaaide ons uit in de stromende regen! We gaan eerst de Bourgogne door om op onze 1e route 'De Groene Weg'richting Zuid Frankrijk te komen. We konden meteen volop gaan klimmen en dat met hevige regenbuien viel dat niet mee. Rond 13.30 uur toch al bij Toulons Arroux aangekomen, daarna doorgefietst tot Palinges. We widen vandaag liever niet kamperen dus al uitkijkend naar een Chambr d'Hotes (die we niet tegenkwamen) terecht gekomen op een camping in een chalet. Terugkijkend op een natte 1e dagtoch 70 km in de benen, hopend op beter weer voor morgen!

Dinsdag 27 mei

Vanmorgen vroeg na een nacht vol onweer en regen toch vertrokken richting La Fayette. Meteen weer behoorlijk klimmen, prachtige natuur, veel groen. Het lijkt een beetje op Alpen weide in het klein, prachtige velden vol wolde bloemen en margrieten en natuurlijk ook weer de koeien. Al snel zien we een bordje Rhone-Alpes. We klimmen de hele dag gestaag door de zon breekt door en meteen is het flink warm. Astrid lette even niet op toen ze d'r bidon terug in d'r houder wilde doen, dus die viel op de grond. Ze wilde afstappen maar dan moet je natuurlijk wel beide voeten los klikken van je pedalen en ja hoor daar lag ze in de greppel. Gelukkig bleef de schade bij wat blauwe plekken. Rond 17.00 uur aangekomen bij een hotelletje in Propiere. Morgen komen we misschien op onze 1e route. Vandaag 67 km op de teller.

Woensdag 28 mei

Na een echt frans ontbijt vertrekken we met mooi weer richting Chaulemont. Na een drukke afdaling met veel vrachtverkeer (heel vervelend) zakken we langzaam ui de Rhone-Alpes naar de d'Ain, nog wel een stukje door het wijngebied van de Beaujolais waar we daarna wer wat vlakkere en rustige wegen door fietsen. In de verte zien we de Jura opdoemen en het geeft mij de geruststellende gedachte dat wij er alleen langskomen op de fiets en hooguit de uitlopers er van zullen meepakken!. We komen door mooie dorpjes en rond 16.00 uur gaan we op zoek naar een overnachting, nog geen camping want het begint helaas weer te betrekken en de eerste spetters voelen we al! We rijden Chalamont binnen en meteenhet eerste huis blijkt een chambre d'hote. Wat een geluk, en wat een ontvangst geweldig! Morgenzijn op onze route 'naar de zon' die begint in Pont d'Ain. Vandaag 76 km gefietst.

Donderdag 29 mei

Na een heerlijk ontbijt gaan we weer op pad, Als het goed is hebben we vandaag een vrij vlakke rit vandaag, de omgeving is niet spectaculair, maisvelden en nog meer maisvelden, er is weer regen en onweer voorspeld maar gelukkig ging het pas om 17.00 uur regenen! Uiteindelijk geeindigd in Frontonas, het was al 18.15 uur en de volgende slaapplek zou pas over 20 km komen. Vandaag niet veel meegemaakt. Hoop morgen op een mooiere omgeving. Toch nog 90 km gefietst

Vrijdag 30 mei

Na een slechte nacht met veel herrie gaan we verder nadat we vers fruit bij een marktkoopman hebben gekocht. Net buiten het dorpje begint onze 1e klim, er zullen er nog vele volgen die dag. De benen voelen zwaar en zijn toe aan een rustdag, we willen nog even doorzetten en die rustdag morgen nemen. De natuur is wederom prachtig en we genieten enorm, we besluiten door te fietsen naar Arzay en daar een chambre d'hotes te zoeken, we vinden een gite d'etapes op een prachtig plekje. De eigenaar blijkt een Hollander te zijn die nu 30 jaar in Frankrijk woont. We waren net binne en er barstte een onweersbui los met een flinke regenbui. We hebben daar gauw wat kleding gewassen en de eigenaar had een heerlijke ovenschotel van aardappelen en aubergine gemaakt voor ons met biologische worstjes. Heerlijk !!

Zaterdag 31 mei

Vandaag rustdag!! Uitgeslapen tot 08.45 uur . We zijn rond 11 uur boodschappen wezen doen 10 km verderop in een dorp en in de middag lekker een tukkie gedaan in de zon. De meteo voorspelt voor morgen niet veel soeps maar we moeten het er maar mee doen, we willen morgen om 08.00 uur op de fiets zittenen dan een flink eind naar het zuiden toe, waar het ook slecht weer is!

Zondag 1 juni

Wat een gastvrij land, toen we wilden vertrekken kwam de eigenaar met vers brood en koffie voor ons en wilde er geen geld voor hebben, geweldig! Na ons ontbijt vertokken we richting Romans, wederom weer veel korte klimmetjes maar onze benen voelde goed, we hadden er weer zin in en er brak voorzichtig een zonnetje door. Aangekomen bij Roman s/ Isere wilde nog verder maar raakte we de weg kwijt in het tweelingstadje Bourg de Peage. Gelukkig was het zondag dus weinig verkeer. Uiteindelijk via de route nationaal terechtgekomen in Charpey. We vonden het nu wel goed zo, op zoek gegaan naar een slaapplaats want het ging weer regenen. Lekker douchen na zo'n dag wat kan dat dan toch lekker zijn! Totaal afstand vandaag 81 km

Maandag 2 juni

Bij het ontbijt kregen we verse crepes. Vandaag ontmoetten we Bert (vader Marco) die is aan het rondtoeren in de auto door frankrijk. We zien elkaar in Pont de Barret, voor ons dus nog 80 km te gaan, het weer ziet er goed uit en de omgeving doet wat saai aan tot we bij Crest aankomen. Daar wordt de omgeving wat grilliger en er wacht ons een lange klim van 7 km richting Saou. Aan de voet van de berg onze gaspit voor het eerst gebruikt voor een lekker kopje groentesoep met brood. We zaten lekker in de zon en binnen 5 min. hoorde we gerommel en werd het donker. Alles snel opgeruimd en met een onbestemd gevoel och aan de klim begonnen.Hoe hoger we kwamen hoe harder het onweer en ja hoor er barstte een regenbui los, het water gutste lang de weg en fiets naar beneden en wij worsteled omhoog! uiteindelijk uitkomend tussen 2 rotswanden van 1000 m en 1400 m hoog. Prachtig natuurlijk maar door het onweer en regen ook erg angstig. Astrid was blij dat ze boven was en nog blijer dat ze kon gaan dalen.... Nog 10 km te gaan naar Pont de Barret waar het gewoon droog was. Na een hartelijk weerzien van Bert zijn we met z'n 3-en terechtgekomen in een super de luxe gite van Engelse mensen, compleet met zwembad, keuken met afwasmachine en de grootste verrassing een wasmachine. Wat kan een mens daar soms blij van worden.

Dinsdag 3 juni

Vandaag willen we gezellig met z'n 3-en doorbrengen en dat is in deze omgeving geen straf, al onze kleding hangt al lekker schoon te drogen in de zon, en wij willen toch even terug naar Pas de Lauzen om terug te zien wat we gister in het noodweer gemist hebben. Met de auto zijn we zo boven en wat is het mooi, de watervalletjes langs de rotsen, boven op de top hebben we lekker een broodje gegeten en s'middags zijn we lekker lui aan het zwembad gaan liggen. Het weer is heelijk laten we hopen dat dit mooie weer nu doorzet.

Woensdag 4 jun

Vanmorgen afscheid genomen van 'Bertus' en we grapten 'tot volgende week!', wie weet, hij toert rond in Frankrijk met zn auto, het zou wel grappig zijn! We startten in Manas en willen vandaag een flinke afstand fietsen. De mistral wind waait hard, en gelukkig hebben we hem het grootste gedeelte mee.We komen twee mannen uit Antwerpen tegen, die een stukje met ons meefietsten. Zij gaan door tot de kust, en wij buigen al eerder af. We hebben nog een paar flinke klimmen tot Aleyrac en daarna lekker 8 km dalen. We zijn vandaag ge-eindigd met 90km op de teller. We hebben voor het eerst gekampeerd, het weer was prima. In de verte zien we de Mont Ventoux.

Donderdag 5 jun

Ik ben blij dat Marco ons brood is gaan halen bij Teun, de camping eigenaar. Ben ook niet meer gedag gaan zeggen, en hij riep me nog! En ik: 'dag!', sprong op mijn fiets en weg was ik, haha. We vonden hem niet zo aardig. Meteen weer klimmen, ik was gelijk goed wakker. We zitten nu in de Languedoc Roussillion, dus dat betekend weer klimmen. Eén voordeel, als je niet zo hard gaat kun je goed om je heen kijken. Er groeien prachtige wilde orchideeen langs de weg. Het maakt het klimmen een stuk makkelijker met zulke mooie natuur om je heen. Marco heeft het zwaar vandaag en wil bij 60km al een camping zoeken. We zitten bij Uzés, een geweldig mooie plaats. We hebben de tent snel opgezet en lekker gedouched, dus tijd om de toerist uit te hangen.

Vrijdag 6 juni

Lekker vroeg gaan slapen gisteren, dus vanmorgen om 08.30 uur vetrokken om aan onze laatste stuk van deze route te beginnen! Om 12.00 uur hadden we er al 40 km op zitten maar liepen we vast bij de oversteek van Fontanes. Door de vele regenwas de brug verdwenen onder het water! Wij weer terug even omrijden dachten wij, dat even werd 2.5 uur voor we weer op de route zaten en veelaal over de route national niet leuk dus! Inmiddels zaten we op 65 km toen kreeg Marco een lekke band, gauw opgepomt en door gefietst op zoek naar een plaats voor overnachting, volgens ons routeboekje zou er een in Croix de Quintinllargues moeten zitten, helaas de chambre d'hotes bestond niet meer, maar in het centrum zit er nog een werd er gezegd. Niet gevonden natuurlijk, dan nog maar een fles water kopen en dan 17 km doorfietsen voor de volgende dan zouden we daar om 18.30 uur kunnen zijn. Toch nog even vragen in de supermarkt annex bar, een meneeer belde voor ons en helaas die chambre d'hotes zit vol! Iedereen werd er bijgehaald telefoonboeken nagezocht, helaas echt niks. Ok wij weg komt die meneeer achter ons aan gerend met het idee om aan de Mairie(gemeentehuis) te vragen of wij voor 1 nacht in hun gite mogen overnachten. Na 10 min. wachten kwam hij terug en het mocht, ha ha daar moest natuurlijk een pression (tapbiertje) op gedronken worden in de supermarkt annex bar. Ik daar maar meteen avondeten ingekocht, krijg ik een bakje aardbeien van die meneer uit zijn tuin!! Hoe gastvrij kan iemand zijn. De band is inmiddels ook geplakt en we hopen morgen op een betere dag.

Zaterag 7 juni

Vol goede moed zijn we om 09.30 uur vertrokken. Er staan een stevige wind (mistral) en we hebben besloten om de hele route uit te fietsen tot St Pierre Sur Mer dus tot aan de middelandse zee, dat kost ons wel 1 dag extra. De moeder van Astrid die daar in de buurt woont komt ons morgen daar ophalen en kunnen we voor maamdag een rustdag inplannen. Na 5 km komt voor ons de 1e klim van 7km lang op de route, we fietsen door de Gorges van L 'Herault en wat een natuur en wat zijn wij klein tussen al die hoge rotsen, ondanks mijn hoogtevrees geniet ik enorm, we blijven doorklimmen en weer krijgt Marco een lekke band grrr... We gaan nu maar meteen lunchen en Marco zijn band weer verwisselen! Gelukkig kunnen we weer snel verder, na de brug over de rivier de Herault nog 1 steile klim te gaan en daarna lekker dalen. We fietsen nog langs de grotten van Clamouse en langzaam zakken we dit mooie natuurgbied weer uit. We zitten dan op een vrij kale vlakte waar de wind vrij spel heeft, en om 17.30 uur een camping gevonden bij Adissan. Ben vandaag trots op mezelf met 95 km op de teller en veel klimwerk. Morgen nog 70 km te gaan voor ons en dan is deze route klaar.

Zondag 8 juni

Vandaag eigenlijk te laat vertrokken 09.30 uur. Al snel denk ik mijn dag niet te hebben en voor mijn gevoel komt ik niet echt vooruit, en na 15 km kom ik erachter dat mijn remblokjes achter op mijn velg blijft staan. Wat een tegenvaller alle bagage moet van mijn fiets af om er bij te kunnen. Marco heeft het euvel gauw verholpen zodat we daarna snel verder kunnen. Het is goed warm vandaag en het valt ons toch tegen dat we veel heuvels op en af moeten, we hebben liever een lange klim met lange afdalingen ipv heuvel op en af, het is erg vermoeiend! Bij Bezier raken we van de route af en zijn we helemaal de weg kwijt, het duurt zeker 1.5 uur voor we weer op de route zitten. We hebben om 18.00 uur afgesproken met de moeder van Astrid op de bvld. van St Per sur Mer. We kunnen haar niet mobiel bellen haar telefoon is kapot. Wordt het toch nog spannend! Uiteindelijk zijn we er om 17.40 uur nu op zoek naar een witte Kangoo, we hebben elkaar snel gevonden en het weerzien is erg leuk. Met 92 km op de teller gaan we richting Ville Rouge Termenes, toch wel lekker weer in een auto te zitten als we richting Pyreneeen rijden. Morgen een rustdag en straks een lekker bed om in te slapen!

Maandag 9 juni

Vanmorgen tot 09.30 uur geslapen! Heerlijk, daarna gedoucht en ontbeten en naar de Chateau van Ville Rouge geweest om te bezoeken. Daarna lekker geluncht en toen naar Carcassone geweest, we hebben daar een beetje rondgeslenterd en toen weer terug naar het huis van Astrid dr moeder. We hebben besloten er nog een rustdag aan vast te plakken en dat komt Marco ook goed uit de EK Voetbal is bezig en morgen speelt Ned-Italie

Dinsdag 10 juni

Vandaag gewoon weer een rustdag, wat een luxe we gaan vandaag beslissen wat we gaan doen. We willen een stukje Pyreneeen overslaan en dan richting Cahors. Helaas de treinen rijden want ze staken! Dan toch maar naar Lourdes en hopen dat daar de treinen weer rijden zodat we een stuk richting Auvergne kunnen met de trein anders redden we het niet op tijd terug te zijn!!

Woensdag 11juni

Vanmorgen heeft Rene ons afgezet bij Mouthamet scheelt ons alvast 1 klim, we dalen meteen een flink stukmaar na dalen komt altijd weer klimmen, na 8 km geklommen te hebben zakken we steeds verder de Pyreneeen in, richting Foix en vandaaruit door naar Lourdes. Laat in de middag srijken we neer op een camping net voor Foix, net op tijd want de tent staat net en het begint te regenen, hagelen en flinke onweer!! Het weer is hier al weken slecht en het doet ons besluiten om morgen toch de Pyreneeen te laten voor wat het is en wij gaan richting Toulouse terug omhoog.

Donderdag 12 juni

Vanmorgen vroeg de spullen ingepakt en na ons ontbijt in de wasruimte van de camping zijn we op weg gegaan de Pyreneeen uit te komen, Er hangen donkere wolken boven ons hoofd waar we ons niet prettig bij voelen. Gek genoeg lijken we alleen te dalen en fietsen we door een groot dal, pas na de middag lijkt het of we de donkere wolken achter ons laten en krijgen we zelfs even de zon te zien. Uiteindelijk na een tocht van 85 km belandden we in Salle sur Mer, er is alleen een camping municipal en het blijkt dat we de eneige kampeerders zijn! Het voelt niet fijn en het water is koud en de douche's zijn vies en na de koffie/thee zien we de lucht pijlsnel betrekken en voor we het wisten onweer regen en storm! we vluchtten naar het washok en na 30 min durfden we naar ons tentje te gaan kijken. Drama, plassen water alles stond blank en weer hoorde we donder en bliksem. Wij als een speer alles afgebroken en de tent weer op gezet onder een grote partytent in de hoop dat dit bete zou gaan. Met de bibbers in ons lijf en alles onder de modder zijn we maar gaan proberen om te slapen wat eigenlijk niet lukte!

Vrijdag 13 juni

Eindelijk het was ochten en nog steeds goot het, toch alles ingepakt want hier wilde we niet lang meer blijven, in de stromende regen zijn we vertrokken in de hoop zo snel mogelijk een chambre d'hote te vinden, dat lukte na 36 km, we waren moe, nat en verlangden naar een warm bad en bed.We werdenmeteen opgevangen door een paar fantastische engelse mensen,onze kamer werd meteen in orde gemaakt, we kregen thee/koffie en verse brownies. Alle natte kleding werd meteen in de wasmachine gegooid, lekker douchen en daarna voor lunch een pastaschotel uit de ovenen lekkere wijn! Daarna hebben we 2 uur geslapen en s'avonds speelde Frankrijk-Ned dus dat werd heel gezellig!!

Zaterdag 14 juni

Vanmorgen afscheid genomen van Donna en Chris, ze wilden ons nog graag meenemen naar de markt in Revel, helaas wegens tijdgebrek zijn we niet gegaan. Wel moesten we door Revel heen en op de weg er naar toe kwamen ze ons nog toeterend vanuit de auto voorbij... Hugo (de hond) achterin! Het werd een mooie rit vandaag en we gaan voor een camping, de tent dan kan meteen drogen, het wordt gelukkig een rustige nachtzonder storm en regen

Zondag 15 juni

Vandaag heb ik(Astrid) een hele slechte dag, het leek vanmorgen al niet of ik wakker kon worden, mijn benen voelen zwaar en het is echt alleen heuvel op en af om 12 uur had ik al iets van wanneer stoppen we?? Om half 4 vinden we een plek om te overnachten . Hoop morgen op een betere dag. De omgeving was wel mooi.

Maandag 16 juni

Om 08.30 uur zaten we op de fiets, meteen steil omhoog en Marco liep te schelden, dat hij nog niet opgewarmd was ha ha ... de omgeving was vandaag weer anders dan gisteren en toen we eenmaal boven waren bleven we op de toppen van de heuvels fietsen. Wat een mooie vergezichten. Helaas begon het te regen en niet zo zachtjes ook. Nadat we ven geschuld hebben zijn we toch weer doorgegaan, het werd iets droger en eenmaal bij Villefranche aangekomen hebben we onszelf getrekteerd op een lunch, het leek zelfs dat de zon wilde gaan schijnen, maar dat was dan ook even. Uiteindelijk zijn we aangekomen bij het VVV kantoor in Villneuve, Die mevrouw daar belde voor ons naar een chambre d'hote in St Igest. Na uitleg in het frans moesten we nog 6 km doorfietsen. We konden het vrij makkelijk vinden , een prachtig pand met lavendelblauwe luiken. Een franse madam ontving ons hartelijk en liet ons trots de kamers zien. Ze vertelde dat ze 3 jaar bezig is geweest om het pand te renoveren. Ik mocht met haar mee rijden in de auto naar de supermarkt en weer teruggekomen zat Marco aan de Pastis met haar zoon en ik kreeg ook een aperatief(wijn) heerlijk.

Dinsdag 17 juni

Vanmorgen in de regen vertrokken en het is heel de dag niet drogg geweest, dat zijn van die momenten dat je wilde dat je thuis was! We fietsen een dal door en wat is het mooi, zo langs de watervalletjes het lijkt wel een sprookje! Om 15.00 uur vinden we een oud frans hotelletje en de eigenares is een boerin. Het lijkt wel of de tijd binnen stil heeft gestaan, we krijgen echte boerenkost en we moesten alles opeten van d'r!! ha ha... we zaten bomvol maar durfden niks te zeggen. Daarna op onze kamer voetbal gekeken. Ned. heeft gewonnen en Frankrijk ligt eruit. Ik heb niet zo heel veel gezien, ik lag al gauw te slapen.

Woensdag 18 juni

Vandaag hebben we langs de rivier de Dordogne gefietst, het gebied is er stil en verlaten en af en toe passeren we een paar koeien, die ons verbaasd nastaren. Ze dragen allemaal een koperen bel rond hun nek, iets wat we nog niet eerder gezien hebben. We blijven aardig hoog op de toppen fietsen met af en toe een klimmetje, we zitten ongeveer 650 m hoog. Na 75 km op teller besluiten we een overnachtingsplaak te zoeken. Kamperen durven we niet echt aan, ons geheugenmet alle regen van de afgelopen dagen maakt ons een beetje angstig om te kamperen! O ja Marco heeft vandaag zijn 3e lekke band gehad!!

Donderdag 190juni

Nog steeds stralend weer toen we vanmorgen vertrokken, we hadden er zin in! We gaan door de vallei van de Dordogne, wat een rust weer en wat is het weer mooi. We krijgen een hele lange klim tot we uiteindelijk bij het uitkijpost van Site de Gratte Bruyere zijn. De roofvogels vliegen boven ons hoofd zo hoog zitten we. Onze inzet wordt beloond en wat een uitzicht! Daarna blijven we op hoogte fietsen en door verschillende dorpjes. W e blijven hangen in Neuvic, dit wordt onze laatste overnachting van onze fietsvakantie en die wilde Marco doorbrengen in een chambre d'Hote . Dit voelt wel erg dubbel voor ons, de heimwee naar familie thuis wordt groter en groter, en de vrijheid die je voelt samen met je fiets zullen we erg gaan missen.

Vrijdag 20 juni

Laaste fietsdag!! We fietsen naar USSEL en daar komt Bert (vader Marco) ons ophalen met de auto. We hebben helaas door wat tegenslagen en regenniet de hele route uit kunnen fietsen maar zijn hem zeer dankbaar dat hij ons tegemoet kwam rijden. Als we nog 3 dagen door konden fietsen hadden we het gehaald. Het weerzien was wederom erg leuk en met zijn 3-en zouden we nog tot zondagochtend bij Cave de Lesvault bijShelly en Jaqueline in de Bourgogne logeren. Ook het ontvanst door Shelly en Jaqueline was erg leuk en ondertussen ook heel vertrouwd. We kregen voor het avondeten champagne en we hebben tot laat in de avond lekker buiten gegeten.

Zaterdag 21 juni

Vandaag zijn we met de auto naar Vezelay geweest, dat wilden we iedere keer nog gaan bezichtigen en daar hadden we vandaag mooi de gelegenheid toe. In de middag lekker in de tuin geluierd en s'avonds weer voetbal gekeken. Nederland ligt er uit en Rusland gaat door.

Zondag 22 juni

Vandaag is het echt voorbij, we gaan terug naar huis! Een beetje timide zitten we in de auto maar ook een fijn idee dat we vanavond onze familie weer zullen zien.

Het was voor ons een zeer geslaagde vakantie en een hele grote beleving wat we niet snel meer zullen vergeten!

ad van der kaai

Hoi Astrid en Marco .Erg leuk om jullie ervaringen te lezen.Zo te zien wel vermoeiend ,maar wel erg avontuurlijk.Je ziet onderweg uiteraard wel meer van het landschap.Regen en onweer lijkt me alleen wat minder,maar je waardeert de kleine geneugten van het leven dan weer meer".Ook spannend om niet altijd van te voren te weten waar je die avond zal slapen.
Ik ga straks uiteraard ook de foto's bekijken en hoop jullie snel weer te zien en te horen.

Groeten Ad

ingrid

het klinkt eerlijk en heerlijk, en heel ver weg...geniet er van en ik vind het superstoer van je! dikke kus, ingrid

martine

Eh ben dis donc, quelle aventure en France!.
Je vous félicite tous deux de pouvoir passer de telles vacances sportives. Hebben jullie nog wat aan de franse lessen gehad? Tot gauw in september.
Groetjes, Martine